کلینچ ورق‌ های فلزی

مزایای کلینچینگ در مقایسه با جوشکاری

مزایای کلینچینگ در مقایسه با جوشکاری

برای ساخت بسیاری از قطعات و مجموعه‌ های صنعتی فرآیندهای بسیار زیادی صورت می‌ گیرد. بسیاری از ورق‌ های فلزی یا همان قطعات به وسیله کلینچ به هم متصل می‌ گردند. بعضی از فرآیندهای اتصال بسیار فراگیر شده‌ اند، اما بعضی فقط در موارد محدودی مورد کاربرد هستند. مهندسانی که در این زمینه فعالیت دارند، از نقاط ضعف هرکدام مطلع بوده و برای هر مورد یک روش را انتخاب می‌ نمایند، زیرا این امر به افزایش کارآیی در این زمینه کمک خواهد کرد. کلینچ ورق‌ های فلزی در مقایسه با جوشکاری یکسری مزایا و معایبی دارد که در این بخش قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

مقایسه کلینچینگ با جوشکاری

کلینچینگ یکی از روش‌هایی است که در صنایع لوازم خانگی، الکترونیکی و خودروسازی بسیار کاربرد ویژه‌ای دارد و در بیشتر مواقع جایگزین جوشکاری‌های مقاومتی می‌باشد. در کلینچ ورق‌ها همانند جوشکاری مقاومتی نیازی به برق یا سیستم‌ های خنک کاری الکترود ندارد. مواد اولیه و اساسی که در این فرآیند به کار برده می‌ شود، همانند جوشکاری نیازی به آماده سازی اولیه و پاکسازی سطحی ندارد.

مقایسه کلینچینگ با جوشکاری

در فرآیند کلینچینگ نیازی به تمیز کاری شیمیایی نیست. مواد شیمیایی خود باعث افزایش هزینه‌ های اتصال و به جا گذاشتن تاثیرات مخرب زیست محیطی می‌ گردند. اتصالاتی که به وسیله کلینچ انجام می‌ شوند از استحکامات بالاتری نسبت به اتصالات جوشی برخوردار می‌ باشند. با استفاده از ابزارهای ساده تنظیمات بر روی کلینچ انجام می‌ گردد، این تنظیمات شامل قطر، ضخامت و دیگر موارد اندازه گیری هستند. به همین دلیل همانند جوشکاری نیاز به استفاده از آزمون‌های NDT نیست.

منظور از کلینچینگ کاری

به فرآیندی که با آن ورقه‌ های فلزی را بدون هیچ گونه عامل اضافی یا اتصال اضافی به هم وصل می‌ کنند را کلینچینگ یا کلینچ ورق‌ها می‌ گویند. د‌ر این روش ورق‌ ها را با یک تغییر شکل به یکدیگر متصل می‌ کنند. به عبارت دیگر در عملیات کلینچینگ‌ ها، در ورق‌ هایی که تغییر شکل داده‌ اند، یک فرورفتگی ایجاد شده که در همان فرورفتگی به هم متصل می‌ گردند. بر خلاف دیگر فرآیندها که باید شرایط و محیط خاصی برای انجامش فراهم باشد، این فرآیند در دمای اتاق هم به راحتی صورت می‌ گیرد. در بسیاری از موارد برای اینکه از ترک خوردن ورق‌ها جلوگیری به عمل آید، از روش پیش گرم کردن فلزات پایه بهره می‌ برند.

معایب در فرآیند کلینچینگ

این فرآیند همانند دیگر عملیات و فرایندها دارای یک سری معایب می‌باشد. این معایب عبارتند از :

  • عدم نتیجه مطلوب در ورق‌ هایی با انعطاف کم

روش کلینچینگ یا همان کلینچ ورق‌ ها یک روش مبتنی بر اتصال ورق‌ ها بر پایه تغییر شکل پلاستیک با فلزات پایه است. حال ورق‌ هایی که از انعطاف پذیری پایینی برخوردار هستند، نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

  • تنظیم نبودن دما یا حرارت

به دلیل ثابت نبودن دما یا مشخص نبودن آن ممکن است ورق‌ ها برای مدت بسیار طولانی در دمای بالا باقی بمانند، که این امر خود باعث افزایش دانه‌ ها و به وجود آوردن تغییرات نامناسبی در ساختار آن ها خواهد شد.

کلینچ ورق‌ های فلزی

به روش اتصال سرد ورق‌ های فلزی کلینچ یا کلینچینگ گفته می‌ شود. در این روش یک نوع قفل حلقوی به وسیله پروسه کشش به عملیات اتصال می‌ پردازد. این قفل به صورت یک cup است که از کف cup ها به هم وصل و متصل می‌ گردد. ضخامت این روش ۰.۳ تا ۶ میلی‌ متر است. در روش اتصال فلزات به روش سرد ورق‌ های متفاوتی از جنس‌ های برنج، آلومینیوم و مس در یکدیگر قفل شده و یک حالت اتصال را بدون آسیب دیدگی ورق‌ ها به وجود می‌ آورند.

کلینچ ورق‌ های فلزی

مزایای مهم کلینچینگ

در اتصال به روش سرد ورق‌ های فلزی یا همان کلینچ ورق‌ فلزی یا آلومینیومی مزایایی وجود دارد که باعث شده اکثر مهندسان در این زمینه به این روش روی آورند. این مزایا عبارتند از :

  • پایین آوردن زمان اتصال
  • پایین آوردن هزینه عملیات
  • کاهش هزینه‌ های ماشین کاری انجام شده
  • به کارگیری کلینچ برای متصل کردن مواد مختلف همانند پلیمر، چوب و مواد کامپوزیتی
  • نصب و راه اندازی آسان و صریح بدون احتیاج به فرد ماهر یا متخصص
  • سازگار بودن فرآیند کلینچینگ با محیط زیست و عدم نیاز به مواد اسیدی و مایع‌ های خطرناک دیگر
  • عملیاتی تمیز و پاکیزه بدون ایجاد جرقه و دود
  • کاهش دادن نیروهای اتصال
  • به کار بردن ابزارهای یکسان جهت اتصال مواد مختلف
  • قابلیت متصل کردن مواد غیر هم جنس مانند فلزات و غیرفلزات

روش‌های حرارت دهی ورق‌ها به وسیله کلینچینگ

جهت حرارت دادن ورق‌ها توسط کلینچ اصولاً از سه روش متعدد استفاده می‌ شود. این سه روش عبارتند از:

  • روش حرارت دهی همزمان

این روش که به ارزان قیمت‌ترین روش‌ ها معروف می‌ باشد، فلزات و پلیمرهای گوناگون را به هم وصل می‌ کند. از آن برای اتصال ورق‌ های آلومینیومی و پلیمری با هم به کار برده می‌ شود.

  • روش حرارت دهی القایی

این روش بر روی مواد فلزی همانند آلیاژهای منیزیم اعمال می‌ شود که با القاء راه حل‌های گرم موجب می‌ گردد شار حرارتی به یک منطقه کاهش پیدا کند.

  • حرارت دهی با شعله

این روش همانطور که از نامش بر می‌ آید به صورت مستقیم و به وسیله شعله و حرارت به گرم کردن نقاط اتصال می‌ پردازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *